Home | Over ons | Waarom de diëtist | Ketenzorg | Contact

De Drentse Diëtisten Vereniging - DDV

Ketenzorg

Ketenzorg is zorg voor een patiënt, geregeld door verschillende medische disciplines, afgestemd op de klachten van de patiënt. Deze vorm begint in de eerste plaats vaak bij de huisarts en de praktijkondersteuner.
De Huisartsenzorg Drenthe BV, ofwel HZD is in januari 2009 opgericht door de Drentse Huisartsen Coöperatie (DHC). De HZD is een professionele kwaliteitsorganisatie die, samen met huisartsen en andere zorgprofessionals, een bijdrage levert aan multidisciplinaire en geïntegreerde chronische zorg in de eerste lijn. De DDV ziet het als één van haar kerntaken om samen met de HZD op gebied van ketenzorg goed samen te werken.

Dieetadvisering die conform de zorgstandaard wordt gegeven als onderdeel van Gecoördineerde Multidisiplinaire Zorg (GMZ) of Diagnose Behandel Combinaties (DBC) is ingekocht door de zorgverzekeraar als ketenzorg. Alleen diëtisten aangeslotten bij de DDV kunnen binnen de ketenzorg in Drenthe declareren.
Ketenzorg is in Drenthe geregeld voor patiënten met Diabetes Mellitus, COPD en sinds 2016 ook Cardio Vasculair Risico (CVRM). Dieetadvisering wordt in dit geval vergoed vanuit de basisverzekering en gaat het niet ten koste van het eigen risico.

De diëtist is de aangewezen persoon om voedingsadvies te geven. Gezonde voeding en een goede voedingstoestand speelt bij de elke ziekte en aandoening een grote rol en is een onmisbaar onderdeel in de behandeling van een ziekte. Het advies dat gegeven wordt is op maat gemaakt. Het advies dat gegeven wordt is op basis van de landelijke dieetbehandelingsrichtlijnen.

Privacyverklaring Vind een diëtist Vergoeding
___________________________________________________________________________________________________